>

sjukgymnastik del 4

nu har det blivit stora förändringar i mina övningar sen sist. har nästan fått köra samma hela tiden fram tills i måndags. då blev det massor med vikter inblandade, så snacka om att jag hade träningsvärk på kvällen och dan efter. idag är det 7 veckor och en dag sedan jag opererade korsbandet i högerknät.

Uppvärmning...

1. Cykling ca 10 minuter

Övningar som görs en gång om dagen (ibland två om jag åker in till fotbollsträningen på kvällen)

1. Bäckenlyft 3x10 med ett ben varannan gång

2. Tåhävningar 3x10 fast med vikter på maskin

3. Balansbål med viktskiva. Sitter på pilatesboll och kör 20x1 per ben, lyfter benet uppåt sittande och samtidigt lyfter viktskivan uppåt och ner, sen höger och vänster sida.

4. Upp & ned på en pall. Samt sidled. 10x2 båda övningarna. Pallen ska vara på den högsta.

5.  Balans. Hålla balansen på skadade knät på en balansplatta. 30 sek x 3.

6. Benpress på maskin. 10x2 med båda benen på x antal kilon. Och 10x2 med det opererade knät på x antal kilon.

7. "Lätt jogging" på en stor mjuk matta. 3x1min.

8. Enbens-knäböj. 2x10 på varje ben. 

9. Gång-övningar med gummiband på benen. Fram & baklänges, sidsteg höger/vänster och skridskoåkning.

10. Knäböj med boll mot vägg. 10x3.

11. Dragmaskin med vikter. Svårt att förklara men 2 varv med opererade knät och 1 varv med friska. Detta börjar jag alltid med efter cyklingen för det är så jävla drygt haha. 

Sedan får jag varva ner med 15 minuters cykling. Och dessutom fick jag prova på crosstrainern, så om några veckor får jag köra fullt ut med crosstrainern. Längtar som FAN!



min kära pilatesboll


ikväll ska jag på cirkelträning med knägruppen på ryhov. ska bli spännande =)

Postad i: < korsbandsoperation > Kommentarer (1)

Kommentarer
Postat av: evelina

sv : jo, håller med dig.. han sa att ortopeden aldrig skulle ta emot mig eftersom det inte hade något med skelett att göra..

lite störd var han för han liksom TRYCKTE riktigt hårt och böjde knät jätte snabbt och jag hade inte böjt det på tre dagar och han frågade inte något om det.. riktigt känslokall snubbe

tack så jättemycket!

2011-02-10 @ 16:26:30
URL: http://aavelina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: