>

dag 2 - dagen efter operationen...

igår opererades mitt högra korsband i knät. min första operation i mitt liv. istället för att stressa upp mig så försökte jag bara ta det lugnt, både jag och mina nerver.
mina föräldrar körde in mig till jkpg, ryhov på dagskirurgin. där fick jag börja med att byta om, en sån grön sjukhusrock och långa ribbade strumpor, kände mig så hot ;)

sen kom det värsta, kanylen på min högra hand. innerst inne tänkte jag att jag måste vara still med handen för annars får sköterskan göra om det. jag höll för mina ögon medan sköterskan satte dit kanyljäveln i handen. jag svettades som fan och höll på att svimma. jag vet att det är så fjantigt men jag tål inte sprutor. därefter fick jag dropp. efter en stund kom läkaren lars-göran till mig och ritade knät och förklarade vad han skulle göra med knät. nu är det på gång tänkte jag...

låg och läste en tidning och plötsligt kommer 2 sjuksköterskor och kör in min säng till operationssalen, efter ett toa besök. i operationssalen fick jag byta säng och jag frös som bara den. narkosläkaren var hur go som helst. och vi snackade om allt möjligt. han gav mig sömnmedel, men fan vad det gjorde ont. kändes ända upp till armen. då sänkte han dosen tills det var dax. 13.35 fick jag ha masken och sen plötsligt var jag borta. vaknade en röst: "det är färdigt nu, du kan vakna..." . kl var 16.30.


jag blev körd till uppvaket och tro det eller ej, fan vad jag var piggelin. sköterskorna var helt förvånade över att jag kunde repa mig så fort. de trodde jag skulle stanna kvar över natten pga kanylhändelsen tidigare. sen upptäckte jag att jag hade en till kanyl på vänstra handen och då sa jag till sköterskorna att vilken tur att jag fick den under operationen =) 

lars-göran kom till mig sen. han berättade att han var nöjd med operationen. men mina senor var väldigt tunna. då han fick göra dubbelt av det, och en grov tråd, men det skulle bli som vanligt sen igen. satte fast det nya korsbandet med metallbricka och en skruv. coolt va ;)

mina föräldrar kom och vi fikade tillsammans. sen var det sprutdax... hemma ska jag ta sprutor i magen i 14 dagar. sköterskan tänkte visa mig men jag ville göra själv. tog 10 minuter kanske hahahaha. men det gick! 



sen var det dax för toa besök. piggelin som jag var ställde jag mig upp och satte mig på toan. blev helt illamående och höll på att svimma. dom la mig fort på sängen igen och gav mig mediciner och lugnande. somnade i en halvtimma och sen försökte vi igen. och det gick fint!

påklädning, sprutor & mediciner hem. konstigt att de ville skicka mig hem med dexofen. nej nej... jag sa att jag vägrar ha ont så jag bad om tradulan. det är typ som morfin fast lindrigare. no problems och sköterskorna var så söta och tyckte att jag var duktig som kunde åka hem och må så bra =)

nu ska jag ska jag åka på återbesök... bloggar en gång till ikväll!

Postad i: < korsbandsoperation > Kommentarer (0)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: