>

dag 7 - rehabövningar

fatta va tiden går eller. en vecka har gått redan och jag har vart ovanligt pigg. förutom nu de sista dagarna, på nätterna. fan vilken värk jag har. även fast jag äter tabletter, vrider jag och vänder på mig. ingenting är bekvämt och det måste ske försiktigt. mina rehabövningar börjar bli tjatiga men de måste göras...

1. Trampa fötterna kraftigt uppåt och nedåt från ytterläge till ytterläge. 20 ggr varje vaken timma.


2. Spänn främre lårmuskel och känn att knäskålen glider mot dig under muskelspänningen. 5-10 ggr varje vaken timma.

Dessa övningar nedanför 2-4 ggr/dag

1. Spänn främre lårmuskel under stående med lika belastning på benen. Innan du går.

2. Luta dig på armbågarna och ligg med friska benet böjt. Glidcykla med det opererade benet, böjning och sträckning av knäleden. 5x3, kvarhåll av ytterläge var femte repetition.

3. Sitt på en stol med det opererade benet på en handduk. Glid med foten så att knäleden böjs och sträcks. 5x3, kvarhåll av ytterläge var femte repetition.

4. Ligg med det friska benet böjt. Lägg en ihoprullad handduk under hälen på den opererade benet. Slappna av och låt det töja på baksidan av knäleden. 1-3 min. Kontrollera sen din sträckning i knäleden.


Såååå det var alla övningar fram tills på torsdag. Då är det sjukgymnastikbesök hos Anne. Vi får se vad hon säger... jag är såååå peppad och jag bara längtar tills jag får stå på fotbollsplanen igen. Nu är det inte långt kvar... minst 9 månader bara =)

 

Postad i: < korsbandsoperation > Kommentarer (0)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: